Matematyka klasa 4 – jak rozpocząć przygodę z matmą?

Rozpoczęcie czwartej klasy to wielkie wydarzenie dla każdego ucznia i uczennicy. Oto rozpoczyna się wielka przygoda z nauką! Dzieci poznają nowe przedmioty i nauczycieli, często po raz pierwszy spotykają się z 6-stopniowym systemem oceniania, kartkówkami, klasówkami i odpytywaniem. Ciekawość i ekscytacja przeplatają się z niepewnością oraz wieloma obawami. Co zrobić, aby pozytywne emocje wygrały z negatywnymi? Jak zadbać o dobre nastawienie małych uczniów? Jak przygotować ich na spotkanie z nowymi wyzwaniami? Podpowiadamy!

Pierwsze spotkanie z poważną matematyką

Podczas lekcji nauczania początkowego uczniowie poznają cyfry oraz podstawowe działania matematyczne. W czwartej klasie poprzeczka znacznie się podnosi. Maluchy uczą się mnożenia, dzielenia, potęgowania, systemów zapisów liczb i działań pisemnych. Dla wielu z nich może być to stresujące – zwłaszcza, jeżeli nauka nie przebiega na luzie, a potknięcia dominują nad sukcesami. Jak tego uniknąć?

Niezwykle ważne jest, aby pierwsze spotkanie z „poważną matmą” było dla uczniów przyjemne, pozbawione presji i nadmiernego stresu. Nauka powinna być przyjemnością! Zwłaszcza, że zaniedbania na tym etapie bywają fatalne w skutkach – matematyka może na wiele lat zyskać łatkę niezrozumiałej i nieprzystępnej.

Co więcej, problemy z przyswojeniem podstawowych pojęć z matematyki dla klasy 4, mogą ciągnąć się za uczniem przez całą edukację (a nawet dużo dłużej…). Przykładowo, jeżeli z jakiegoś powodu maluch nie zapamięta tabliczki mnożenia, do końca szkoły średniej może odczuwać braki w swojej wiedzy i mieć problemy z opanowaniem trudniejszego materiału, np. mnożenia ułamków.

Matematyka klasa 4 – jak nie zniechęcić się na samym początku?

Pojęcia matematyczne, które uczniowie poznają w szkole podstawowej, dostarczają wiedzy, która pomaga zrozumieć rzeczywistość. Dzieci otrzymują narzędzia, z których mogą korzystać w swojej codzienności. Tabliczka mnożenia okazuje się niezawodna na zakupach czy nawet podczas zabaw i gier. Warto to wykorzystać, aby zachęcić maluchy do nauki!

Zrozumienie, w jaki sposób wiedza przekłada się na życie (i w jaki sposób może je ułatwić), jest dla uczniów bezcenne. To właśnie z tego powodu w każdym z działów Matmy na Luzie dla klasy 4 tłumaczymy „po co nam to?”. Życiowe przykłady, nawiązujące m.in. do zakupów, planowania wakacji czy organizowania pokoju, doskonale motywują do nauki.

Kolejnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę, by nie zniechęcić dzieci do uczenia się matmy, jest właściwy sposób przekazywania wiedzy. Sztywny język i zawiłe formułki warto ograniczyć do niezbędnego minimum. Informacje, które przekazywane są w przystępny sposób, językiem ucznia, są zdecydowanie łatwiej przyswajane. Przyjazny styl, nieskomplikowane zwroty i wiele, wiele przykładów – to kolejny składnik naszego przepisu na efektywną naukę matematyki w klasie 4.  Jesteśmy przekonani, że luźny język odczarowuje „straszną” matmę, a budowanie skojarzeń sprzyja lepszemu zapamiętywaniu wzorów oraz ogólnych zasad matematycznych.

Matma pod górkę – po co uczyć się trudniejszych zagadnień?

W poprzednim akapicie podkreślaliśmy potrzebę zrozumienia podstawowych zagadnień matematycznych. Większość uczniów zgodzi się z faktem, że opanowanie tabliczki mnożenia czy ułamków dziesiętnych, jest koniecznością. Co jednak z trudniejszymi tematami? Jak wytłumaczyć dzieciom potrzebę zrozumienia wyrażeń algebraicznych czy umiejętności obliczenia objętości skomplikowanej figury przestrzennej? Dla wielu nauczycieli oraz rodziców w tym właśnie momencie rozpoczynają się schody.

Nauka matematyki, zarówno łatwiejszych, jak i bardziej zaawansowanych działów, pozwala rozwijać zdolność logicznego myślenia. Dlaczego to takie ważne? W codziennym życiu uczniowie napotykają na wiele trudnych sytuacji, które wymagają analizy dostępnych opcji, rozważenia potencjalnych scenariuszy, a następnie wybrania najlepszego z możliwych rozwiązań.

Schemat ten znajduje zastosowanie w codziennych sytuacjach, np.:

Mam 50 zł i chcę kupić przekąski dla koleżanek i kolegów, którzy mnie odwiedzą.

Ile osób muszę uwzględnić? Ile jedzenia powinienem zaplanować dla każdego ze znajomych? Czy mogę skorzystać z promocji, jakie dostępne są w sklepie?

Chcę spakować walizkę na wakacje. Muszę zabrać odpowiednią ilość ubrań i znaleźć miejsce na swoje ulubione gadżety.

Ile par butów powinienem spakować? Z czego mogę zrezygnować, aby znaleźć miejsce na konsolę? Co może się stać, jeżeli zrezygnuję ze spakowania kurtki przeciwdeszczowej?

Z matematyką można się zaprzyjaźnić

Logiczne myślenie okazuje się bezcenne również w dorosłym życiu. Umiejętności, jakie uczeń wyniesie z lekcji matematyki, zaprocentują w sytuacjach zawodowych, podczas planowania wydatków, remontu mieszkania czy prowadzenia samochodu.

Warto zrozumieć, że schemat, z którego korzystamy w takich sytuacjach, jest dokładnie tym, co przez wiele lat ćwiczymy na matmie. Rozpoznajemy problem, analizujemy dostępne dane, szukamy rozwiązania i wskazujemy właściwą odpowiedź. To właśnie z tego powodu każdy uczeń – nawet osoby, które kształcą się na kierunkach humanistycznych – powinien zaprzyjaźnić się z matematyką.

Jak widzisz, znaczenia pierwszego spotkania z matematyką w klasie 4, nie sposób przecenić. Opanowanie podstawowych zagadnień umożliwia dobry start – nie tylko w dalszą naukę matematyki, ale także w samodzielne życie. Poza tym, kto wie? Być może uczeń, który napotyka na przeszkody w klasie 4, w przyszłości zechce być inżynierem? Warto zapewnić mu solidny fundament, na którym będzie mógł budować swoją przyszłość.

Zobacz także: