Rozszerzona rzeczywistość w edukacji – co umożliwia

Rozszerzona rzeczywistość w edukacji to prawdziwy gamechanger! Jeśli naukę kojarzysz z godzinami spędzonymi nad książkami, które od dziesięcioleci wyglądają tak samo, mamy dla Ciebie świetną wiadomość. Przyszedł czas na nowe. Jak to wygląda w praktyce i czy rzeczywiście warto zaufać nowoczesnym technologiom? Sprawdźmy!

Czym jest rozszerzona rzeczywistość – definicja, wyróżniki

Rozszerzona rzeczywistość to nowoczesna technologia, która łączy świat rzeczywisty ze światem wirtualnym. Dokładniej rzecz ujmując, dzięki niej możliwe jest umieszczenie wirtualnych elementów w otoczeniu prawdziwych przedmiotów w czasie rzeczywistym.

Warto dodać, że rozszerzona rzeczywistość nie tworzy nowego, zamkniętego, wirtualnego świata, ale poszerza istniejący. Uzupełnia go o dodatkowe elementy, na przykład obiekty 3D, które nakłada na wybrane obiekty w przestrzeni. Choć brzmi to dość nieprzystępnie, nie jest aż tak skomplikowane.

Co jest potrzebne, aby korzystać z rozszerzonej rzeczywistości?

Przede wszystkim potrzebujesz aplikacji wykorzystującej taką technologię oraz urządzenia wyposażonego w aparat. Może to być smartfon lub tablet. Po uruchomieniu apki zacznie dziać się magia! 

Po pierwsze, na ekranie urządzenia zobaczysz obraz świata rzeczywistego dostępny z aparatu urządzenia. Aplikacja, na ten realny obraz, nałoży element wirtualny, np. grafikę, model trójwymiarowy itp., który pomoże Ci zupełnie inaczej spojrzeć na daną kwestię. Jak to możliwe? Zamiast wysilać wyobraźnię, co czasem nie jest takie proste, możesz po prostu to zobaczyć!

Ważne. Aplikacja umieszcza ten obiekt w konkretnym miejscu w przestrzeni na podstawie specjalnych znaczników. Jak myślisz, dlaczego nie jest tożsama z wirtualną rzeczywistością?

Różnice między AR a VR

Często rozszerzoną rzeczywistość oznaczamy skrótem AR, który pochodzi od angielskiej nazwy tej technologii, czyli Augmented Reality. Skrót AR jest bardzo podobny do VR (virtual reality), co powoduje, że wiele osób myli ze sobą te dwie technologie.

VR, czyli wirtualna rzeczywistość, to technologia, która całkowicie przenosi człowieka do świata wirtualnego, w którym musi się on poruszać po wyimaginowanej przestrzeni. Do korzystania z VR potrzebne są specjalne gogle (lub zestaw, który pozwala korzystać ze smartfona jak z gogli).

AR, jak już wiesz, nie odcina Cię od świata rzeczywistego, ale jedynie go uzupełnia. Świat wygenerowany przez VR ani nie jest lepszy, ani gorszy od AR. Jest po prostu inny. W związku, z czym z powodzeniem obie technologie mogą być wykorzystywane w odmiennych sytuacjach.

Kiedy AR, a kiedy VR?

Wszystko zależy od zastosowania. VR zazwyczaj wykorzystuje się do gier. AR nie ma sobie równych w edukacji, szkoleniach czy wirtualnych przymierzalniach, np. do sprawdzania, jak będą wyglądały meble w naszym domu.

Co więcej, o czym warto wspomnieć, AR jest lepiej odbierana przez ludzi. Z racji, iż nie odcina nas w sposób całkowity od świata realnego, nie powoduje negatywnych skutków zdrowotnych. Tym samym jest w pełni bezpieczna nawet dla młodszych dzieci.

Korzyści wynikające z użycia AR

Wielu osobom nauka kojarzy się z nudą i trudnościami. AR całkowicie rozbraja tradycyjne podejście do tego tematu. Nie tylko ułatwia przyswajanie wiedzy, ale również pozwala zachować ją na dłużej. My rozszerzoną rzeczywistość wykorzystaliśmy do wsparcia w nauce w edukacji podstawowej. Dlaczego się na to zdecydowaliśmy? Zauważyliśmy podczas korepetycji, że większość dzieci posiada stosy materiałów do nauki w stanie… idealnym. Okazuje się, że nigdy do nich nie zaglądają! Dlatego: 

  • Napisaliśmy książkę językiem naszych uczniów. Wzbogaciliśmy ją dużą liczbą odręcznych obrazków, bez sztywnych definicji i bloków tekstu. Dzięki temu już sam materiał drukowany stał się dla nich przystępny i atrakcyjny.
  • Do książki dodaliśmy aplikację z rozszerzoną rzeczywistością. W ten sposób angażujemy uczniów w naukę i sprawiamy, że staje się ona dla nich bardziej atrakcyjna, ponieważ zaczynają ją traktować trochę jak… grę. Uczniowie, którzy korzystają z rozwiązań tego rodzaju, angażują większą liczbę zmysłów. To z kolei przekłada się na szybkość nauki i utrwalenie przyswajanych informacji.

Niektóre zagadnienia są trudne do wytłumaczenia tradycyjnymi metodami. To normalne, że dzieci mogą mieć kłopoty z ich opanowaniem. Ale gdy pozwalamy im na wejście w interakcję z danym zagadnieniem, np. umożliwiając poruszanie się po układzie współrzędnych, po prostu zaczynają rozumieć, jak to wszystko działa.

AR jest bezpieczne, wzbudza zainteresowanie i przyspiesza proces przyswajania trudnych zagadnień. To sposób nauki, który – choć nadal jest rzadko wykorzystywany – kształtuje współczesną rzeczywistość edukacyjną.

Przyszłość edukacji – nowa rzeczywistość i nowe możliwości, wobec których nie można już być obojętnym

Świat idzie do przodu. Nowoczesne technologie, w tym rozszerzona rzeczywistość, zaczynają się pojawiać w każdej dziedzinie życia. Młodzież i dzieci w wieku szkolnym mają dziś niesamowitą okazję do tego, by rozwijać swoje pasje i pokonywać edukacyjne wyzwania w sposób szybszy, skuteczniejszy i znacznie przyjemniejszy.

Matmy, fizyki lub chemii można się nauczyć. Na luzie. Jak się okazuje, decydując się na zaawansowane rozwiązania edukacyjne, można nawet pozytywnie wpłynąć na nastawienie dzieci do nielubianej wcześniej nauki. My wprowadziliśmy do edukacji rozszerzoną rzeczywistość. Nasi uczniowie, rodzice i nauczyciele potwierdzają, że taka forma nauki jest skuteczna i naprawdę im odpowiada!

AR w praktyce, czyli jak możemy wykorzystać rozszerzoną rzeczywistość w edukacji

Rozszerzona rzeczywistość w szkole jest wykorzystywana w konkretny sposób. My, tym, którzy chcą nauczyć się matmy, na przykład umożliwiamy poruszanie się w 3D w układzie współrzędnych. Nie narzucamy konkretnej sekwencji ruchów. Dajemy uczniom swobodę. Mogą eksperymentować, wykonywać dowolne ruchy, by samodzielnie i na spokojnie zrozumieć, jak to działa.

W innych „interakcjach” pokazujemy, chociażby ostrosłup prawidłowy trójkątny. Uczeń, który może zobaczyć, jak wygląda ta bryła, jest w stanie wyobrazić sobie, jak będzie wyglądał ostrosłup prawidłowy czworokątny.

Dzięki temu sprawiamy, że nawet dzieci z trudnościami mogą wykonać pierwszy krok w kierunku przyswojenia tego, co abstrakcyjne. Zamiast blokować w dalszej nauce, wskazujemy kierunek rozwoju i obszar do eksploracji.

Jeszcze innym przykładem jest symulacja układu elektrycznego ze świecącą żarówką. Kto powiedział, że nie można zobaczyć, jak przemieszczają się elektrony w przewodach elektrycznych? Oczywiście, że można!

To tylko pojedyncze przykłady interakcji. W naszych produktach znajdziesz ich znacznie, znacznie więcej 🙂

Dla kogo AR? Kto może skorzystać?

Z rozszerzonej rzeczywistości mogą korzystać nawet młodsze dzieci. Dlatego, jeśli szukasz wsparcia w nauce matematyki, fizyki oraz chemii dla uczniów szkół podstawowych, jesteś w odpowiednim miejscu. 

Nasze rozwiązania są dedykowane dla wszystkich uczniów. Będą idealne dla:

  • Dzieci, które mają kiepskie oceny w szkole – Decydując się na zestawy do nauki z AR, dostaną narzędzie, dzięki któremu w końcu będą mogli zrozumieć, a nie wkuwać na pamięć. Co więcej, zamiast odczuwać niechęć do nauki, zaczną samodzielnie eksplorować i poszukiwać odpowiedzi na wiele ciekawych pytań. 
  • Dzieci, które dotychczas radziły sobie dobrze – Z rozszerzoną rzeczywistością wejdą na zupełnie inny poziom. Zyskają pomoc, która ułatwi zrozumienie nowych zagadnień, a także pozwoli spojrzeć na nie w sposób znacznie szerszy.

Porady dotyczące korzystania z aplikacji AR

Rozszerzona rzeczywistość to technologia, która – jak każde narzędzie – ma pewne ograniczenia. Różne rzeczy mogą wpływać na to, że znacznik wywołujący rozszerzoną rzeczywistość „skanuje się” lepiej lub gorzej. Nie oznacza to jednak, że sytuacja jest bez wyjścia 🙂.

Wystarczy stosować się do kilku zebranych poniżej porad, by ułatwić sobie korzystanie z AR:

  • Znaczniki skanujemy tam, gdzie jest jasno. Najlepiej działają przy świetle dziennym.
  • Jeżeli zauważysz, że znacznik się nie zeskanował, spróbuj jeszcze raz, z innej odległości.
  • Jeżeli znacznik nadal „nie chce się zeskanować”, przytrzymaj telefon na wprost znacznika.
  • Jeżeli widzisz „rozmazany” znacznik, to niestety jest to kwestia aparatu w telefonie. Spróbuj skierować go w inne miejsce (żeby złapał ostrość), a potem zeskanuj znacznik jeszcze raz.
  • Gdy znaczniki są blisko siebie, telefon kieruj na znacznik tak, aby nie widział drugiego znacznika.

Podsumowanie

Jak widzisz, rozszerzona rzeczywistość jest na wyciągnięcie ręki! Nie musisz ślęczeć nad książkami ani w nadziei na przypływ natchnienia wpatrywać się w pustą kartkę w zeszycie. Wykorzystaj AR i zacznij uczyć się, bawiąc. W końcu łączenie świata rzeczywistego z wirtualnym jest nieziemsko ciekawe! 

Zajrzyj do sklepu https://edutechnologies.eu/ i znajdź najlepszy zestaw dla siebie.

MATMA NA LUZIE – doskonała alternatywa lub uzupełnienie korepetycji z matematyki

Zobacz także: